Η δυσλεξία δεν είναι το αποτέλεσμα έλλειψης κινήτρων, αισθητηριακής βλάβης, ελλιπούς διδασκαλίας ή στερημένων περιβαλλοντικών – κοινωνικών ή άλλων περιοριστικών συνθηκών, αλλά μπορεί να συνυπάρχει με αυτές.
Αν κι η δυσλεξία είναι κατάσταση εφόρου ζωής, τα άτομα με δυσλεξία συχνά ωφελούνται από την κατάλληλη κι έγκαιρη ψυχολογική – εκπαιδευτική παρέμβαση.
Η έγκαιρη διάγνωση βοηθά στη σωστή αντιμετώπιση της δυσκολίας. Ψυχολογική αξιολόγηση σε βάθος (τεστ νοημοσύνης, μνήμης, συναισθήματος και δημιουργία μαθησιακού προφίλ) σε συνεργασία με άλλες ειδικότητες (λογοπεδικός, εργοθεραπευτής) εντοπίζει τη συγκεκριμένη φύση, βάθος και έκταση του προβλήματος.
Ποια είναι τα πρώτα συμπτώματα εμφάνισης της Δυσλεξίας
– Το παιδί μέχρι την ηλικία των 2 ετών και αργότερα ενδεχομένως, συναντά προβλήματα στον προφορικό του λόγο. Χαρακτηριστικό αυτής της ηλικίας είναι η καθυστέρηση στην ομιλία του.
– Το παιδί στην ηλικία μετά των 3 ετών εμφανίζει δυσκολία στην αποστήθιση τραγουδιών, με ομοιοκαταληξία, συγκριτικά με παιδιά της ηλικίας του και δεν κατανοεί παιχνίδια, είτε με λέξεις, είτε με γράμματα. Επίσης, δεν έχει τη δυνατότητα να βρει ομοιοκατάληκτες λέξεις, για παράδειγμα πως, φως, τρως κτλ και δεν μπορεί να ζωγραφίσει πολύ απλά σχέδια, για παράδειγμα έναν ανθρωπάκι, ένα λουλούδι κτλ.
– Κατά τα νηπιακά του χρόνια το παιδί δεν μπορεί να εξιστορήσει γεγονότα με μία λογική αλληλουχία. Συγχέει γράμματα μέσα στη λέξη, για παράδειγμα «συμματητής» αντί για «συμμαθητής», «σταστάρα» αντί για «τσατσάρα» ή ακόμα και ομόηχες λέξεις. Επίσης, μπορεί να εμφανίσει δυσκολία στον συντονισμό κάποιων πράξεών του, για παράδειγμα να κόβει ένα χαρτί με ψαλιδάκι, να τραγουδάει και να περπατάει, να δένει τα κορδόνια των παπουτσιών του, να κουμπώνει τα κουμπιά της ζακέτας του κτλ.
– Κατά τα πρώτα σχολικά του χρόνια, ένα παιδί με δυσλεξία μπορεί να εμφανίσει δυσκολίες σε αλληλοδιαδοχικές κινήσεις, όπως είναι για παράδειγμα το ντύσιμο και το γδύσιμό του, ή ακόμα και να συγχέει έννοιες, όπως το δεξιά- αριστερά, εδώ- εκεί, πριν- μετά, κάτω- πάνω, κτλ.
– Ένα παιδί με δυσλεξία αντιμετωπίζει δυσκολίες οργάνωσης της σχολικής του τσάντας ή του δωματίου του και δεν μπορεί να μάθει την ώρα και να αίσθηση του χρόνου.
– Το παιδί με δυσλεξία καθυστερεί πολύ να κάνει τις εργασίες του σχολείου στο σπίτι. Εμφανίζει αρκετά προβλήματα στον γραπτό του λόγου, όπως είναι για παράδειγμα η αδυναμία της σωστής αντιγραφής γραμμάτων ή λέξεων, δεν μπορεί να αποτυπώσει τις σκέψεις του γραπτά (δυσκολεύεται ακόμα και στη γραφή του ονόματός του), κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη, δεν χρησιμοποιεί σημεία στίξης και τόνους, παραλείπει γράμματα, δεν γράφει πάνω στις γραμμές του τετραδίου του και αρκετές φορές ο γραφικός του χαρακτήρας γίνεται δυσνόητος και τέλος εμφανίζει πολλά λάθη κατά τη διαδικασία της αντιγραφής από τον σχολικό πίνακα στο τετράδιό του.
– Ένα παιδί με δυσλεξία εμφανίζει προβλήματα στην αναγνωστική του ικανότητα.Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η αργή ανάγνωση, χωρίς χρωματισμό της φωνής. Επίσης, παραλείπει λέξεις ή συλλαβές κατά την ανάγνωσή του, δυσκολεύεται να κατανοήσει το κείμενο, λόγω λανθασμένης ανάγνωσης και δεν μπορεί να διαβάσει ολόκληρη λέξει, αλλά μόνο γράμματα.
– Τέλος, το παιδί με δυσλεξία εμφανίζει προβλήματα μνήμης. Δηλαδή, ξεχνάει πολύ εύκολα και σύντομα, δυσκολεύεται να θυμάται για παράδειγμα κανόνες, ονόματα, χρονολογίες κτλ. και αδυνατεί να θυμάται πολύπλοκες πληροφορίες και οδηγίες.