ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Συνάντηση βουλευτή Ροδόπης ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρη Χαρίτου με εκπροσώπους της Πανελλήνιας Ένωσης Νομικών Πολιτικών Επιστημόνων και του Συλλόγου Κοινωνιολόγων

Ο βουλευτής ζητά από την υπουργό Παιδείας να αποκαταστήσει τα μαθήματα Πολιτικών και Κοινωνικών Επιστημών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Ο βουλευτής Ροδόπης ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Χαρίτου, από κοινού με άλλους 34 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, ζητούν από την υπουργό Παιδείας να αποκαταστήσει τα σημαντικά για την εποχή μας μαθήματα Πολιτικών, Νομικών και Κοινωνικών Επιστημών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σημειώνοντας ότι τα μαθήματα αυτά παρέχουν γνώσεις που κάθε σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα οφείλει να προσφέρει, αλλά και που κάθε μαθητής και κάθε μαθήτρια χρειάζεται να κατακτήσει.

Με την κοινή ερώτηση τους οι βουλευτές ζητούν από την υπουργό Παιδείας να επανεξεταστούν οι υπουργικές αποφάσεις που καταργούν ή υποβαθμίζουν μαθήματα του κλάδου Πολιτικών, Νομικών και Κοινωνικών Επιστημών.

Ο βουλευτής κος Χαρίτου για το θέμα αυτό είχε συνάντηση με τοπικές εκπροσώπους της Πανελλήνιας Ένωσης Νομικών και Πολιτικών Επιστημόνων–ΠΕΝΠΕ και του Συλλόγου Κοινωνιολόγων, οι οποίες και εξέφρασαν την ανησυχία τους για την εξέλιξη αυτή.

 

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης 

Αθήνα,26 Μαρτίου 2021

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς την υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων

Θέμα: Να επανεξεταστούν οι υπουργικές αποφάσεις που καταργούν ή υποβαθμίζουν μαθήματα του κλάδου Πολιτικών, Νομικών και Κοινωνικών Επιστημών στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Με τον Νόμο 4692/2020 (“Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις”- ΦΕΚ 111/τόμος/12.06.2020) και την Υπουργική Απόφαση 74181/Δ2 (Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Γενικού Λυκείου) και 74182/Δ2 (Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Εσπερινού Γενικού Λυκείου), τα μαθήματα του κλάδου Πολιτικών, Νομικών και Κοινωνικών Επιστημών στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση καταργούνται ή υποβαθμίζονται, καταδικάζοντας τους μαθητές σε άγνοια ως προς τα πολύ χρήσιμα αντικείμενα του συγκεκριμένου κλάδου σπουδών. Οι ανωτέρω αλλαγές, οι οποίες προκάλεσαν την κατάπληξη της επιστημονικής κοινότητας των Νομικών, Πολιτικών, Κοινωνικών Επιστημόνων και την ανησυχία όσων δημοκρατικών Πολιτών τις πληροφορήθηκαν, συντελέστηκαν αιφνιδίως, χωρίς τεκμηριωμένη εισήγηση του ΙΕΠ, χωρίς προηγούμενο διάλογο με εκπαιδευτικούς και επιστημονικούς φορείς και παρά τις αντιρρήσεις Πανεπιστημιακών Σχολών.

Τα μαθήματα της «Πολιτικής Παιδείας» (που έγινε μείωση από 3 σε 2 διδακτικές ώρες τη βδομάδα), των «Βασικών Αρχών Κοινωνικών Επιστημών» (που καταργήθηκε) και το μάθημα «Σύγχρονος κόσμος: Πολίτης και Δημοκρατία», εισήγαγαν τους μαθητές σε βασικές έννοιες και αρχές παρέχοντας γνώσεις που συνέβαλαν καθοριστικά στην άμβλυνση του πολιτικού, κοινωνικού και οικονομικού αναλφαβητισμού. Ειδικά η κατάργηση μαθημάτων όπως η «Πολιτική Παιδεία» και το «Πολίτης και Δημοκρατία», στην τάξη όπου απονέμεται το δικαίωμα ψήφου στους νέους και διενεργείται η Βουλή των Εφήβων, είναι παιδαγωγικά και επιστημονικά εσφαλμένη, σημειώνει σε ψήφισμά της η Σύγκλητος του ΑΠΘ. Ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση, το Συμβούλιο της Ευρώπης, ο ΟΗΕ και η Διακοινοβουλευτική Ένωση έχουν δεσμεύσει την Ελλάδα να ενισχύσει τα μαθήματα εκπαίδευσης του δημοκρατικού πολίτη, όπως όλες οι προηγμένες χώρες, οι οποίες έχουν ως κύριο μάθημα κορμού σε όλες τις τάξεις της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (τουλάχιστον) την «Πολιτειακή Παιδεία» (Civic/Citizenship Education).

Η διδασκαλία των μαθημάτων Πολιτικών, Νομικών και Κοινωνικών Επιστημών συμβάλλει στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης των μαθητών, παρέχει την απαραίτητη γνώση γύρω από τους θεσμούς, την κοινωνική πραγματικότητα, θέματα σχετικά με το πολίτευμα, και γενικά το απαραίτητο συμβολικό πλαίσιο για την αναγνώριση τους μέσα στον κόσμο μας. Με αυτόν τον τρόπο δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές της κατανόησης και ερμηνείας του κόσμου που μας περιβάλλει. Γνώσεις που κάθε σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα οφείλει να προσφέρει, αλλά και που κάθε μαθητής και κάθε μαθήτρια χρειάζεται να κατακτήσει. Ενώ η προσέγγιση των μαθητών με βασικές γνώσεις κοινωνιολογίας, πολιτικών και οικονομικών επιστημών, την οργάνωση της πολιτείας (την κοινωνικοποίηση, τη βιομηχανική κοινωνία, τη φορολογία, τη λειτουργία των τραπεζών κα), μπορεί να συμβάλλει στον εκπαιδευτικό και επιστημονικό προσανατολισμό τους.

Την ίδια στιγμή σε συνθήκες πανδημίας, εκτεταμένης ανεργίας και περιορισμένων επαγγελματικών προοπτικών, η δυνατότητα διδασκαλίας μαθημάτων πολιτικής, πολιτειακής και κοινωνικής επιστήμης ήταν μία από τις λίγες διεξόδους που είχαν οι εκπαιδευτικοί του κλάδου ΠΕ78. Όμως με τις αποφάσεις για κατάργηση ή υποβάθμιση των παραπάνω μαθημάτων υπάρχει ο κίνδυνος να αποκλειστούν από τους επερχόμενους διορισμούς στη γενική Δευτεροβάθμια εκπαίδευση οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί κλάδου ΠΕ78 (Κοινωνικών Επιστημών), που προσφέρουν τις υπηρεσίες για πολλά χρόνια στην εκπαίδευση.

Επειδή προτεραιότητα κάθε σύγχρονου κράτους πρέπει να είναι το ζήτημα της ποιότητας της εκπαίδευσης και της καλλιέργειας της κριτικής σκέψης στους μαθητές.

Επειδή τα μαθήματα του κλάδου Πολιτικών, Νομικών και Κοινωνικών Επιστημών συμβάλλουν στην αναβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

Επειδή οι αλλαγές στα μαθήματα του κλάδου Πολιτικών, Νομικών και Κοινωνικών Επιστημών έγιναν χωρίς τεκμηριωμένη εισήγηση του ΙΕΠ και χωρίς προηγούμενο διάλογο με εκπαιδευτικούς, επιστημονικούς φορείς και παρά τις αντιρρήσεις Πανεπιστημιακών Σχολών.

Ερωτάται η κα υπουργός:

  1. Είναι στις προθέσεις σας επανεξετάσετε τις υπουργικές αποφάσεις 74181/Δ2 και 74182/Δ2 που πλήττουν τις κρίσιμες για την εποχή μας Πολιτικές, Νομικές και Κοινωνικές Επιστήμες στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση;
  2. Θα αποκαταστήσετε τα μαθήματα Πολιτικών και Κοινωνικών Επιστημών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στα ωρολόγια προγράμματα;

Di-zine clothing

Ιστορικό

Θρακική Αγορά FB

Μedia Group

Ο Ποπολάρος