ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ο Δημήτρης Χαρίτου ζητά από την κυβέρνηση τη λήψη μέτρων για την αναβάθμιση του Συνοριακού Σταθμού Νυμφαίας ώστε να καταστεί βασική πύλη εισόδου-εξόδου της χώρας

Ο βουλευτής Ροδόπης ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Χαρίτου με αφορμή τα σοβαρά προβλήματα που ανέκυψαν στη λειτουργία του Συνοριακού Σταθμού Νυμφαίας μέσα στην πανδημία, προβλήματα που συνδέονται άμεσα με βασικές ελλείψεις σε υποδομές και με τη μη υλοποίηση συμβατικών υποχρεώσεων εκ μέρους της Βουλγαρίας, ζητά από την κυβέρνηση να προχωρήσει σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες ώστε να αναβαθμιστεί η λειτουργία του Συνοριακού Σταθμού.

Ο βουλευτής σε συνεργασία με τους τομεάρχες Εξωτερικών, Προστασίας του Πολίτη, Οικονομικών, Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ ζητά από τα αρμόδια υπουργεία, με ερώτηση που κατέθεσε σήμερα και συνυπογράφουν 14 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, να δώσουν απαντήσεις για τις ενέργειες και τα μέτρα που θα αναλάβουν για να προχωρήσει η κατασκευή κτιριακών υποδομών μέσα σε ελληνικό έδαφος που θα επιτρέπουν την διενέργεια κάθε είδους ελέγχων, για να ενισχυθεί με προσωπικό η Αστυνομική Διεύθυνση Ροδόπης και οι άλλοι ελεγκτικοί μηχανισμοί, για να επιτραπεί σε πρώτη φάση η διέλευση λεωφορείων, ώστε να αναβαθμιστεί η λειτουργία του Συνοριακού Σταθμού Νυμφαίας και να καταστεί βασική πύλη εισόδου-εξόδου της χώρας.

 

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης

Αθήνα, 30 Ιουνίου 2021

ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς:
Εξωτερικών
Προστασίας του Πολίτη
Οικονομικών
Υποδομών και Μεταφορών

ΘΕΜΑ: Αναβάθμιση και ανάπτυξη του συνοριακού σταθμού Νυμφαίας ώστε να καταστεί βασική πύλη εισόδου-εξόδου της χώρας

Η διασυνοριακότητα είναι το πιο ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα της περιοχής μετά το άνοιγμα των συνόρων προς την ευρύτερη βαλκανική, ιδιαίτερα μετά την σταδιακή ένταξη στις ευρωπαϊκές δομές των βόρειων γειτόνων μας, της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας. Η εξωγενής αυτή δυναμική μπορεί να δώσει σημαντική ώθηση στην αναπτυξιακή προοπτική της περιοχής αν αξιοποιηθεί ουσιαστικά ο μεθοριακός σταθμός (Μ/Σ) της Νυμφαίας -Μακάζα.
Οι υποτυπώδεις υποδομές και εγκαταστάσεις με τις οποίες ξεκίνησε η λειτουργία του Μ/Σ μέσα στο Βουλγαρικό έδαφος λόγω ανάγλυφου το 2013, η μη υλοποίηση από βουλγαρικής πλευράς όσων είχαν συμφωνηθεί για την ολοκλήρωση των αναγκαίων υποδομών, δεν εμπόδισαν αυτήν την πύλη εισόδου να δείξει τις τεράστιες δυνατότητες που έχει όχι μόνο για την περιοχή αλλά συνολικότερα για την χώρα μας.
Η διαρκώς αυξανόμενη δυναμική της φαίνεται από τον μεγάλο αριθμό διέλευσης οχημάτων με προορισμό κάθε περιοχή της ελληνικής επικράτειας και από τα εκατομμύρια των εισερχομένων επισκεπτών. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2017 εισήλθαν από τον συνοριακό σταθμό στην Ροδόπη 1.460.528 μη κάτοικοι, το 2018 εισήλθαν 1.672.719, ενώ το πρώτο πεντάμηνο του 2019 καταγράφηκε ρεκόρ αφίξεων, ανεβάζοντας τον σταθμό στην δεύτερη θέση πανελλαδικά, πίσω μόλις από τους Ευζώνους, και μπροστά από όλες τις άλλες γνωστές εισόδους στην Ελλάδα που την ίδια περίοδο κατέγραφαν μειώσεις από 2% έως σχεδόν και 40%.
Στα χρόνια που μεσολάβησαν από την έναρξη λειτουργίας του σταθμού το 2013 οι δυνατότητες για ώθηση στη βιομηχανική ανάπτυξη λόγω πρόσβασης σε φθηνές πρώτες ύλες, η τουριστική ανάπτυξη αλλά και η ενίσχυση των μορφωτικών επιστημονικών, πολιτιστικών, αθλητικών ανταλλαγών, παρέμειναν αναξιοποίητες, αφού ο σταθμός λειτουργεί ακόμη με βάση την προσωρινή ρηματική διακοίνωση, που θα είχε εξάμηνη δοκιμαστική διάρκεια και που επιτρέπει τη διέλευση φορτηγών έως 3,5 τόνων και επιβατικών οχημάτων που μεταφέρουν έως 9 επιβάτες. Εξάμηνη δοκιμαστική περίοδος που ετέθη για να ελεγχθεί η φέρουσα ικανότητα του οδικού δικτύου και κυρίως η λειτουργία των σηράγγων στην ελληνική πλευρά.
Βάσει των συμφωνηθέντων η Βουλγαρία θα έπρεπε να έχει κατασκευάσει γεφυροπλάστιγγα η οποία θα επέτρεπε τον έλεγχο του βάρους των μεγάλων φορτηγών οχημάτων καθώς και περιορισμένα έργα διαπλάτυνσης, χωρίς μέχρι σήμερα να έχει προβεί σε καμία ενέργεια.
Είναι επίσης γνωστό ότι ανάμεσα σε χώρες της ΕΕ, όταν μία εκ των δύο δεν έχει υπογράψει την συνθήκη Schenghen, οι μόνοι έλεγχοι που πραγματοποιούνται στους μεθοριακούς σταθμούς είναι αυτοί της ταυτοπροσωπίας, της νομιμότητας των ταξιδιωτικών εγγράφων, των θεωρήσεων (VISAS) και της ύπαρξης διεθνών ενταλμάτων σύλληψης, δηλαδή καθαρά αστυνομικοί έλεγχοι. Ενώ κάθε είδους ελέγχους (τελωνειακούς, παραεμπορίου, λαθρεμπορίου, τεχνικούς, υγειονομικούς, κτηνιατρικούς κ.ο.κ.) μπορεί να πραγματοποιεί κάθε χώρα μέσα στην δική της επικράτεια, αμέσως μετά την είσοδο στη χώρα. Άλλωστε τα θέματα αυτά έχουν ρυθμιστεί με τον Ν.4725/18-9-2020, με τον οποίο κυρώθηκαν παλαιότερες ελληνο-βουλγαρικές συμφωνίες για κοινό έλεγχο στη συνοριακή δίοδο Νυμφαίας-Μακάζα. Όμως η μη ολοκλήρωση των υποδομών στο Μ/Σ από βουλγαρικής πλευράς και οι ελλείψεις σε αστυνομικό προσωπικό και σύγχρονα συστήματα επικοινωνίας από ελληνικής είχαν ως αποτέλεσμα να εμφανιστούν νέα προβλήματα, όπως ουρές πολλών χιλιομέτρων με εκατοντάδες αυτοκίνητα και ταλαιπωρία χιλιάδων επισκεπτών τόσο κατά την είσοδό τους στην Ελλάδα όσο και κατά την έξοδό τους. Επίσης η πρόσφατη πανδημία ανέδειξε ακόμα πιο έντονα όλα τα προβλήματα, την ανυπαρξία υποδομών μέσα στην ελληνική επικράτεια αφού οι αναγκαίοι υγειονομικοί έλεγχοι για την είσοδο στη χώρα διεξάγονται με βραδύτητα και σε πρόχειρες υποδομές, κατασκευασμένες την τελευταία στιγμή.
Η συνεχής ολιγωρία της γειτονικής χώρας να υλοποιήσει τις συμβατικές υποχρεώσεις της έχουν ως αποτέλεσμα να διαιωνίζονται τα προβλήματα. Ακόμη και η διέλευση των λεωφορείων από το σημείο, που σύμφωνα με την Εγνατία Οδό ΑΕ δεν υπάρχει λόγος να απαγορεύεται, εξακολουθεί να μην επιτρέπεται.
Είναι προφανές ότι η βουλγαρική πλευρά – για τους δικούς της λόγους- δίνει μεγαλύτερο βάρος στην ανάπτυξη των άλλων κάθετων αξόνων σύνδεσης με την χώρα μας. Και ενώ από την πλευρά μας σωστά ανταποκρινόμαστε με βάση τα συμφωνηθέντα θα έπρεπε να επιζητούμε να υπάρχει ανάλογη ανταπόκριση και από την πλευρά της γείτονας. Δηλαδή να προβεί σε κάθε ενέργεια προκειμένου να λειτουργήσει άμεσα και πλήρως ο μεθοριακός σταθμός Νυμφαία – Μακάζα για κάθε είδους όχημα ή σε κάθε περίπτωση για την διέλευση λεωφορείων και φορτηγών έως 10 τόνους. Ενώ και παρά την δέσμευση που ανέλαβε έναντι των φορέων της περιοχής ο πρωθυπουργός ότι θα θέσει στον Βούλγαρο ομόλογό του το ζήτημα στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στη Αλεξανδρούπολη στις 26-2-2020 δεν σημειώθηκε καμία πρόοδος.
Αυτή η πραγματικότητα θέτει εκ νέου την ανάγκη να επανεξεταστεί ο τρόπος θεώρησης αυτής της πύλης εισόδου στη χώρα και κυρίως να εξεταστεί η δημιουργία ενός σταθμού ελέγχου, εντός της ελληνικής επικράτειας, όπου θα μπορούν να πραγματοποιούνται κάθε είδους έλεγχοι όταν και εφόσον κρίνεται αυτό αναγκαίο.

Επειδή η διασυνοριακότητα αποτελεί το ισχυρότερο συγκριτικό πλεονέκτημα της περιοχής και συνδέεται με την συνεχή και απρόσκοπτη λειτουργία του μεθοριακού σταθμού Νυμφαίας.
Επειδήο μεθοριακός σταθμός Νυμφαίας εξυπηρετεί το 80% των κατοίκων της Βουλγαρίας, μεγάλο ποσοστό της Ρουμανίας και πρωτίστως της πρωτεύουσας του Βουκουρεστίου που απέχει μόλις 440 χιλιόμετρα.
Επειδήοι δυνατότητες του σταθμού έχουν ήδη φανεί και μπορούν να δώσουν σημαντική αναπτυξιακή ώθηση συνολικά στην χώρα και βέβαια στην περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας και της Θράκης.
Επειδή ο σταθμός εξακολουθεί να λειτουργεί με βάση την αρχική ρηματική διακοίνωση των δύο χωρών, εξάμηνης ισχύος, ενώ οι ενέργειες που έγιναν για την αναβάθμισή του δεν ήταν αρκετές για να αξιοποιηθούν οι ευκαιρίες και οι δυνατότητες στις οποίες προσβλέπει η χώρα μας.
Επειδήη είσοδος και η έξοδος από την χώρα προϋποθέτει την ύπαρξη υποδομών καθώς και την άρση των απαγορεύσεων διέλευσης, πράγμα που έχει επανειλημμένα τεθεί στην Βουλγαρική πλευρά.

Ερωτάσθε κ.κ. Υπουργοί:
1.Τι μέτρα θα λάβετε για την αναβάθμιση της λειτουργίας του σταθμού Νυμφαίας ως βασική πύλη εισόδου-εξόδου της χώρας;
2.Τι μέτρα θα λάβετε για το άνοιγμα σε πρώτη φάση στη διέλευση λεωφορείων;
3.Θα προχωρήσετε στην κατασκευή κτιριακών υποδομών μέσα σε ελληνικό έδαφος που θα επιτρέπουν την διενέργεια ελέγχων;
4. Θα ενισχύσετε με προσωπικό την Αστυνομική Διεύθυνση Ροδόπης και τους άλλους ελεγκτικούς μηχανισμούς σε συνεργασία με τα αρμόδια υπουργεία;

Οι ερωτώντες βουλευτές
Χαρίτου Δημήτρης
Παππάς Νικόλαος
Σπίρτζης Χρήστος
Αλεξιάδης Τρύφων
Γιαννούλης Χρήστος
Ελευθεριάδου Σουλτάνα
Καρασαρλίδου Ευφροσύνη
Καφαντάρη Χαρά
Μάλαμα Κυριακή
Μωραϊτης Αθανάσιος
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Πούλου Παναγιού
Ραγκούσης Ιωάννης
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Φάμελλος Σωκράτης

Di-zine clothing

Ιστορικό

Θρακική Αγορά FB

Μedia Group

Ο Ποπολάρος