Με τραγούδια, παιχνίδια και χαμόγελα ολοκληρώθηκαν οι φετινές δράσεις για την αντιμετώπιση της σχολικής διαρροής- εγκατάλειψης των μαθητών Ρομά στην περιοχή της Θράκης, οι οποίες υλοποιούνται στο πλαίσιο του έργου «Υποστηρικτικές παρεμβάσεις σε κοινότητες ΡΟΜΑ για την ενίσχυση της πρόσβασης και μείωση της εγκατάλειψης της εκπαίδευσης από παιδιά και εφήβους στην ΠΑΜΘ».
Το έργο, το οποίο εντάσσεται στην Πράξη «Υποστηρικτικές παρεμβάσεις σε κοινότητες ΡΟΜΑ για την ενίσχυση της πρόσβασης και μείωση της εγκατάλειψης της εκπαίδευσης από παιδιά και εφήβους», υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» από τον Ιούνιο του 2020 και η ολοκλήρωσή του αναμένεται τον Μάιο του 2023. Στην υλοποίηση του έργου μετέχουν ελληνικά ΑΕΙ, μεταξύ των οποίων και το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης με την επιστημονική καθοδήγηση του Αναπληρωτή Καθηγητή Κοινωνικής Ψυχολογίας του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας κ. Ευθύμιο Λαμπρίδη.
Βασικός σκοπός του είναι η αντιμετώπιση του φαινομένου της σχολικής διαρροής- εγκατάλειψης από παιδιά και εφήβους Ρομά στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας- Θράκης, μέσα από στοχευμένες δράσεις που αποσκοπούν στην ενίσχυση της τακτικής φοίτησης των ωφελούμενων μαθητών Ρομά.
Παράλληλα, το έργο αποσκοπεί στην ενδυνάμωση των γονέων σε ψυχολογικό και κοινωνικό επίπεδο, ώστε να σταθούν «σύμμαχοι» στην τακτική φοίτηση των παιδιών τους, εγκαθιδρύοντας σταδιακά μια νέα νοοτροπία για τη σχολική φοίτηση, τη συνεργασία μεταξύ σχολείου και οικογενειών Ρομά και την ενδυνάμωση της σχέσης των Ρομά με την τοπική κοινωνία.
Άλλωστε, προς την κατεύθυνση αυτή συγκροτήθηκαν διεπιστημονικές ομάδες συνεργατών στο πλαίσιο του έργου, οι οποίες στελεχώνονται από δασκάλους, εμψυχωτές, επιμορφωτές, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς και διαμεσολαβητές, οι οποίοι καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς συνεργάστηκαν τόσο με τους ωφελούμενους μαθητές όσο και με τους γονείς τους αλλά και τις σχολικές μονάδες στις οποίες φοιτούν.
Πιο συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς στο πλαίσιο του έργου υλοποιούνται δράσεις που αφορούν:
- στη μαθησιακή υποστήριξη των ωφελούμενων μαθητών Ρομά
- σε εμψυχωτικές δράσεις που υποστηρίζουν την ψυχαγωγία των μαθητών και την ανάπτυξη πολύπλευρων δεξιοτήτων, πέραν της τυπικής εκπαίδευσης
- στην ψυχοκοινωνική υποστήριξη τόσο των μαθητών όσο και των οικογενειών των ωφελούμενων Ρομά μαθητών
- στην επιμόρφωση και ενίσχυση των συνεργατών του έργου σε θέματα διαπολιτισμικής αγωγής και εκπαίδευσης, καθώς επίσης και παρέμβασης σε ομάδες πληθυσμού με πολιτισμικές ιδιαιτερότητες.
Πεδίο υλοποίησης του έργου είναι οικισμοί Ρομά της περιφέρειας ΑΜΑΘ, στους οποίους καταγράφεται υψηλή πληθυσμιακή συγκέντρωση και ειδικότερα το Δροσερό του ∆ήμου Ξάνθης, το Αλάν Κουγιού και Ανάχωμα του Δήμου Κομοτηνής και η περιοχή Άβαντος στην Αλεξανδρούπολη. Αξίζει να σημειωθεί πως κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους υλοποίησης των δράσεων του έργου, συμμετείχαν σε αυτές κατά προσέγγιση 105 μαθητές και μαθήτριες από την Κομοτηνή, 130 από την Ξάνθη και 70 από την Αλεξανδρούπολη.
Για τις ανάγκες των σχολικών εορτών, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν την Πέμπτη 01 Ιουλίου στο 15ο/ 20ο Δημοτικό Σχολείο Ξάνθης και στο 9ο Δημοτικό Σχολείο Αλεξανδρούπολης, οι ωφελούμενοι μαθητές και μαθήτριες σε συνεργασία με τους δασκάλους και νηπιαγωγούς του έργου προετοίμασαν σειρά δραστηριοτήτων που περιελάμβαναν χορό, τραγούδι, ομαδικά παιχνίδια και κατασκευές, καθώς επίσης και εργαστήρια δημιουργικών δραστηριοτήτων, παρουσιάζοντας και στους γονείς που έδωσαν το παρών μέρος του έργου και των δραστηριοτήτων που υλοποίησαν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Δόθηκε, επιπλέον, η δυνατότητα της επικοινωνίας μεταξύ των γονέων και των συνεργατών του έργου, κάνοντας τον απολογισμό μια γεμάτης και ουσιαστικής χρονιάς, παρά τις ιδιαίτερες συνθήκες που επικράτησαν λόγω της πανδημίας.
Σε σύντομο χαιρετισμό του, ο Αναπληρωτής Καθηγητής κ. Λαμπρίδης ευχαρίστησε τόσο τους συνεργάτες του έργου όσο και τους γονείς των μαθητών για την εμπιστοσύνη που επιδεικνύουν στο έργο, καλώντας τους από τον προσεχή Σεπτέμβριο να ανανεώσουν τη σχέση που έχτισαν κατά τη διάρκεια της πρώτης αυτής χρονιάς υλοποίησης των δράσεων. Στην τοποθέτησή του τόνισε ιδιαίτερα την αξία της τακτικής φοίτησης των παιδιών και την ενίσχυση της συνεργασίας με τις οικογένειες των μαθητών στο πλαίσιο μιας ολιστικής παρέμβασης που βοηθά μαθησιακά και ψυχοκοινωνικά τους μαθητές Ρομά και παράλληλα εμψυχώνει και ενδυναμώνει τους γονείς και διασυνδέει τους μαθητές και τις οικογένειες με το σχολείο και την κοινωνία.
Αξίζει να σημειωθεί πως παρά το γεγονός ότι το έργο υλοποιεί αντίστοιχες δράσεις και στην Κομοτηνή, η καταληκτική γιορτή που ήταν προγραμματισμένη να διοργανωθεί στο 12ο Δημοτικό Σχολείο Κομοτηνής με τη συμμετοχή των παιδιών των οικισμών Αλάν Κογιού και Ανάχωμα, δεν πραγματοποιήθηκε σε ένδειξη σεβασμού στο πένθος για την πρόσφατη απώλεια ενός ανήλικου παιδιού από τον οικισμό.