Του Χρήστου Μαζανίτη
Το Λιμενικό Σώμα, στο πλαίσιο επιτήρησης των θαλάσσιων συνόρων για την αντιμετώπιση φαινομένων παράνομης διακίνησης μεταναστών αλλά και λαθρεμπορίου από τα τουρκικά παράλια, τον Ιούλιο του 2019 σε συνεργασία με την FRONTEX ήρθε σε μία εντυπωσιακή συμφωνία μίσθωσης ενός “Zeppelin”.
Έγινε το πρώτο Λιμενικό της Ευρώπης που χρησιμοποιούσε αυτή την τεχνολογία για την επιτήρηση των συνόρων. Η έδρα του ήταν η Σάμος και υποτίθεται ότι θα επιχειρούσε για 28 ημέρες, με σκοπό την αδιάλειπτη επιτήρηση του θαλασσίου πεδίου σε πραγματικό χρόνο και επί 24ώρου βάσεως. Μόνο που η… χαρά κράτησε τρεις μέρες. Ο δραστήριος Γερμανός εκπρόσωπος της FRONTEX στην Τουρκία, φρόντισε να μεταφέρει τα έντονα παράπονα των γειτόνων και τελικά η ηγεσία της FRONTEX να υποχωρήσει και το “Zeppelin” να κατέβει.
Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες που είχε δημοσιεύσει πρώτη η Realnews στο φύλλο της 27η Ιουνίου, η FRONTEX μίσθωσε δύο “Zeppelin” και η Ελλάδα κατάφερε να τα πάρει ως χρήστης για μία δοκιμαστική περίοδο (trial) τεσσάρων μηνών με την σύμβαση να προβλέπει πλέον και τη χρήση δορυφορικής επικοινωνίας.
Και παρότι οι Τούρκοι, μόλις το είδαν να σηκώνεται άρχισαν και πάλι τις διαμαρτυρίες, αυτή τη φορά, όμως, λόγω της έξυπνης κίνησης που σκέφτηκε το υπουργείο, το Λιμενικό συνεχίζει απρόσκοπτο τη δουλειά του, χωρίς να μπορεί κανείς να το ενοχλεί.
Δύο «Ζέπελιν»
Πρόκειται για δύο αερόπλοια – δέσμια αερόστατα θαλάσσιας επιτήρησης – τύπου “Eagle Owl” κατασκευής της Γερμανικής Innovative Navigation GmbH με τη Γαλλική CNIM Air Space SAS. Είναι μήκους περίπου 20 μέτρων με αυξημένες δυνατότητες. Διαθέτουν ραντάρ τύπου, θερμικές κάμερες κι εξοπλισμό εντοπισμού AIS (Automatic Identification System ) που χρησιμοποιείται κυρίως για την κίνηση των πλοίων. Μπορούν επιχειρησιακά να αναπτυχθούν σε υψόμετρο 1.800 ποδών αλλά φαίνεται ότι έχει επιλεγεί το υψόμετρο των 1.000 ποδών, για λόγους που έχουν να κάνουν με τους κανόνες εναέριας κυκλοφορίας και ασφαλούς αεροπλοΐας. Θα είναι σταθερά και δεν θα κινούνται.
Το εντυπωσιακό, ωστόσο, είναι η εμβέλεια των επιχειρησιακών τους δυνατοτήτων που μπορεί να φθάσει τα 20 μίλια, πάντα βέβαια σε συνάρτηση με τις καιρικές συνθήκες και το υψόμετρο που θα πετούν. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι επιχειρώντας εντός Εθνικού Εναέριου Χώρου, ας πούμε 1 χλμ από τα σύνορα με την Τουρκία, υπάρχει η δυνατότητα επόπτευσης κάθε επιχειρούμενης απειλής ή παράνομης δραστηριότητας που οργανώνεται από τα μικρασιατικά παράλια ή την Ανατολική Θράκη σε βάθος σχεδόν 20 χλμ σε πραγματικό χρόνο.
Στον Έβρο
Το enikos.gr δημοσιεύει σήμερα αποκλειστικές φωτογραφίες από τις δοκιμαστικές πτήσεις του “big brother” του Έβρου. Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά από το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος, εδώ και λίγες ημέρες τέθηκε σε πλήρη δοκιμαστική επιχειρησιακή εκμετάλλευση το πρώτο εκ των δύο δέσμιων αερόστατων θαλάσσιας επιτήρησης που διατέθηκε από τον Οργανισμό Ευρωπαϊκής Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής (FRONTEX) και είναι εγκατεστημένο εντός του Κρατικού Αερολιμένα Αλεξανδρουπόλεως “Δημόκριτος” ενώ το δεύτερο αναμένεται να εγκατασταθεί περί τα μέσα Αυγούστου νοτιοανατολικά της νήσου Λήμνου.
Αυτή η πιλοτική δραστηριότητα εντάσσεται στο πλαίσιο της Μικτής Ευρωπαϊκής Επιχείρησης “ΠΟΣΕΙΔΩΝ”, η οποία διεξάγεται σε συνεχή βάση από τον Μάιο του 2008 υπό το συντονισμό των Αρχηγείων Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ και ΕΛ.ΑΣ και υπό την εποπτεία του Οργανισμού FRONTEX, με σκοπό την προστασία των θαλασσίων συνόρων της Χώρας μας.
Στην επίδειξη των επιχειρησιακών δυνατοτήτων παρευρέθηκαν από Ελληνικής πλευράς, ο Αερολιμενάρχης Αλεξανδρούπολης, που φιλοξενεί και το εγχείρημα, ο Διοικητής της 2ης Περιφερειακής Διοίκησης Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ, Επιτελείς της 12ης Μηχανοκίνητης Μεραρχίας Πεζικού, ο αναπληρωτής Κεντρικός Λιμενάρχης Αλεξανδρούπολης και ο αρμόδιος τμηματάρχης Οργάνωσης και Ανάπτυξης της Υπηρεσίας Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης του Αρχηγείου Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.