Οι μαθητές των δημοτικών σχολείων της Ροδόπης μπορούν να λάβουν μέρος από τις 7 έως τις 11 Απριλίου
Η Δημόσια Επιχείρηση Δικτύων Διανομής Αερίου (ΔΕΔΑ), στο πλαίσιο των δράσεων Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, προχωρά σε συνεργασία με τον Δήμο Κομοτηνής στην υλοποίηση ενός πρωτοποριακού προγράμματος για τους μαθητές των σχολείων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης, το οποίο αξιολογεί εύκολα, γρήγορα και με αξιοπιστία την αναγνωστική ικανότητα των παιδιών, προλαμβάνοντας μαθησιακές δυσκολίες, όπως είναι η δυσλεξία. Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης, κατά το διάστημα από τις 7 έως τις 11 Απριλίου 2022, τις καθημερινές για τις ώρες 17:00- 21:00 και το Σαββατοκύριακο τις ώρες 9:00- 14:00 και 17:00-19:00. Ο χώρος διεξαγωγής είναι οι εγκαταστάσεις της Σχολικής Επιτροπής του Δήμου Κομοτηνής, στην οδό Βενιζέλου 51, στο ισόγειο και στον τρίτο όροφο.
Πρόκειται για τη μέθοδο RADAR (Rapid Assessment for Dyslexia & Abnormalities in Reading), που δημιουργήθηκε από μια διεπιστημονική ομάδα Ελλήνων οφθαλμιάτρων, μηχανικών και λογογοπαθολόγων, με επικεφαλής τον χειρουργό οφθαλμίατρο Δρ. Ι. Ασλανίδη και βασίζεται σε δεκαετή έρευνα πάνω στη δυσλεξία και τις μαθησιακές δυσκολίες σε συνεργασία με κορυφαία πανεπιστήμια του εξωτερικού, όπως Harvard, Cardiff MET και John Hopkins. Η μέθοδος έχει ήδη εφαρμοστεί σε περισσότερους από 3.000 μαθητές και έχει πιστοποίηση CE από το Ελληνικό Υπουργείο Υγείας για όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η αξιολόγηση της αναγνωστικής ικανότητας γίνεται μέσα από διάβασμα απλών κειμένων από έναν υπολογιστή. Ο μαθητής κάθεται μπροστά από την οθόνη του RADAR, διαβάζει σιωπηλά ορισμένα κείμενα με βάση την ηλικία του και την ίδια στιγμή το RADAR συλλέγει πληροφορίες που το ανθρώπινο μάτι ή αυτί δεν μπορούν. Το λογισμικό του RADAR μετράει και αναλύει τα αποτελέσματα του μαθητή και τα παρουσιάζει σε μια ενδελεχή αναφορά. Παράλληλα, θα διεξαχθούν και αδρές εξετάσεις όρασης και ακοής. Η όλη διαδικασία διαρκεί μόλις 15 λεπτά και τα αποτελέσματα εξάγονται πολύ γρήγορα.
Ο Δήμαρχος Κομοτηνής, Ιωάννης Γκαράνης δήλωσε σχετικά: «Ο Δήμος Κομοτηνής αναγνωρίζει το δικαίωμα όλων στη μόρφωση και θέλει να συμβάλλει στην παροχή καλύτερης κατά το δυνατόν εκπαίδευσης γι’ αυτό και προχωρά στην εφαρμογή της μεθόδου σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης, με την αρωγή της ΔΕΔΑ. Είναι μεγάλη ικανοποίηση για τη Δημοτική Αρχή να μπορούμε να προσφέρουμε δωρεάν μια εξειδικευμένη έγκαιρη εκτίμηση της όποιας μαθησιακής δυσκολίας με εργαλείο τη διακεκριμένη μέθοδο οφθαλμικής ιχνηλάτισης RADAR που μάλιστα φέρει ελληνική επιστημονική υπογραφή.
Ο Δήμος Κομοτηνής είναι κοντά στους μαθητές και επιχειρεί να αξιοποιήσει επιστημονικές έρευνες που βελτιώνουν την ποιότητα ζωής τους, ιδιαίτερα αυτών που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες».
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΔΑ, Μάριος Τσάκας δήλωσε σχετικά: «Το αναπτυξιακό πρόγραμμα της ΔΕΔΑ, που φέρνει το φυσικό αέριο σε δεκάδες πόλεις της ελληνικής περιφέρειας μεταξύ των οποίων είναι η Κομοτηνή, είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την προσπάθειά μας να είμαστε δίπλα στις τοπικές κοινωνίες, ανταποκρινόμενοι στις ανάγκες των πολιτών. Στο πλαίσιο αυτό, είμαστε πολύ χαρούμενοι για τη συνεργασία μας με τον Δήμο Κομοτηνής με στόχο την υλοποίηση του πρωτοποριακού προγράμματος RADAR που εντοπίζει τη δυσλεξία και τις μαθησιακές δυσκολίες, συμβάλλοντας καθοριστικά στην πρόληψη και την έγκαιρη παρέμβαση σε θέματα υγείας των παιδιών. Πρόκειται για ένα ακόμα σημαντικό επίτευγμα ομάδας Ελλήνων επιστημόνων, με επικεφαλής τον διακεκριμένο χειρουργό οφθαλμίατρο Δρ. Ι. Ασλανίδη, το οποίο προσφέρει καινοτόμες υπηρεσίες στους Έλληνες πολίτες συνεισφέροντας στην προαγωγή της υγείας τους».
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 10% του πληθυσμού έχει δυσλεξία και μέχρι το 25% κάποιας μορφής αναγνωστική δυσκολία. Παιδιά 5 έως 14 ετών αποτελούν την ηλικιακή ομάδα που επηρεάζεται περισσότερο, καθώς μαθαίνουν να γράφουν, να διαβάζουν και να εξάγουν νόημα από τα συμφραζόμενα.
Σ’ αυτό το στάδιο εμφανίζονται τα πρώτα σημάδια δυσλεξίας και αρχίζει να επηρεάζεται η επίδοση του παιδιού. Η δυσλεξία ενδέχεται να προκαλέσει προβλήματα στη συγκέντρωση, τα μαθηματικά και τη μνήμη ενός ατόμου στην πορεία της ζωής του. Η έγκαιρη εκτίμηση της όποιας μαθησιακής δυσκολίας αποδεικνύεται επομένως ιδιαίτερα σημαντική με σκοπό ο μαθητής να λάβει την απαραίτητη βοήθεια το νωρίτερο δυνατό.