ΕΛΛΑΔΑ

Σφοδρές αντιπαραθέσεις στο Αιγαίο μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων ψαράδων

Οι τουρκικές παραβιάσεις στα ελληνικά χωρικά ύδατα του Ανατολικού Αιγαίου από αλιευτικά σκάφη, η μη τήρηση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την προστασία των ψαριών και η ένταση ανάμεσα σε Έλληνες και Τούρκους ψαράδες, γνωστή ως «πόλεμος της τσιπούρας», αποτελούν συνεχιζόμενα προβλήματα.

Ο Γιάννης Σουλιώτης και η ομάδα της εκπομπής Prime Time του ΣΚΑΪ ταξίδεψαν σε Κάλυμνο και Σάμο για να καταγράψουν τις δυσκολίες των ψαράδων, τη δραστηριότητα των τουρκικών αλιευτικών στο Ανατολικό Αιγαίο και την ανησυχία των κατοίκων για τη διατήρηση των θαλάσσιων αποθεμάτων.

24 ώρες σε ελληνικό καΐκι
Νωρίς το πρωί στην Κάλυμνο ανέβηκαν στο καΐκι του καπετάν Κώστα Σαρούκου και του γαμπρού του, Νίκου, περνώντας μαζί τους ένα γεμάτο 24ωρο. Κατά τη διάρκεια της ημέρας, καταγράφηκε η καθημερινότητα των ψαράδων, που περιλαμβάνει σκληρή δουλειά σε όλες τις καιρικές συνθήκες.

Ο Νίκος, που ασχολείται με την αλιεία από μικρή ηλικία, περιγράφει πώς η οικογενειακή παράδοση τον οδήγησε στη θάλασσα: «Όλοι και ο μπαμπάς μου και οι δικοί μου ήταν σφουγγαράδες και παραγάδι, πιο πολύ σφουγγαράδες. Μετά δεν είχε σφουγγάρια, το ρίξαμε στο παραγάδι του ξιφία, αλλάξανε οι δουλειές». Ο καπετάν Κώστας, στα 71 του, παραμένει αφοσιωμένος στο καΐκι, παρά τις δυσκολίες: «Δουλεύουμε μέρα νύχτα, σε όλες τις συνθήκες, μπόρα, βροχές, όχι μόνο εμείς όλα τα καΐκια».

Τουρκικές τράτες σε ελληνικά νερά
Καθ’ οδόν προς την Ψέριμο, η ομάδα της εκπομπής εντόπισε τουρκικά αλιευτικά να ψαρεύουν εντός ελληνικών υδάτων, με την τουρκική ακτοφυλακή σε κοντινή απόσταση. Ο Νίκος, δείχνοντας προς τα Ίμια, εξηγεί: «Πριν φτάσουμε σε απόσταση 1,7 με 2 μίλια θα ‘ρθει επάνω μας ο Τούρκος απευθείας, δεν μας αφήνει να πάμε κοντά. Τώρα είμαστε σε απόσταση 3 μίλια. Είμαστε μακριά, δεν τον ενοχλεί».

Προσθέτει: «Να, εκεί πίσω θα δείτε είναι τουρκική μηχανότρατα. Είναι στα δικά μας νερά. Τραβάει και πάει ανενόχλητη. Άμα πάμε στα δικά τους νερά εκείνοι θα μας βγάλουν τα όπλα. Ενώ εκείνοι στα δικά μας δουλεύουν ανενόχλητοι. Πάνε μέχρι μέσα στην Ψέριμο. Πάνε μέσα στο Βαθύ της Καλύμνου. Πάνε παντού. Ανενόχλητοι. Δεν βλέπεις δικό μας πουθενά πλωτό να φυλάει. Τίποτα. Μόνο τα τουρκικά».

Τουρκικά καΐκια και τράτες
Δεν είναι, όμως, μόνο ότι τα τουρκικά καΐκια ψαρεύουν στα ελληνικά νερά. Συχνά σέρνουν τις τράτες τους σε απόσταση από τις ακτές μικρότερη από 1,5 μίλι. Πρακτική που παραβιάζει την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την προστασία των αποθεμάτων ψαριού.

«Είναι τουλάχιστον πέντε μίλια μέσα στα δικά μας νερά. Ανενόχλητοι. Κάθε μέρα, κάθε μέρα. Πέντε μίλια» αναφέρει ο Νίκος.

Κοντά στα Ίμια περιπολεί μια τουρκική ακταιωρός. Στις βραχονησίδες Δεκέμβρη και Ιανουάριο γεννούν τα αυγά τους κοπάδια από τσιπούρες. Οι κόντρες Ελλήνων και Τούρκων ψαράδων στο σημείο είναι συχνά έντονες. Ονομάστηκαν «Ο πόλεμος της τσιπούρας».

Δύο μήνες πριν στο Φαρμακονήσι, ο καπετάν Κώστας Σαρούκος και ο γαμπρός του Νίκος βιντεοσκόπησαν με τα κινητά τους μια τουρκική ακταιωρό να κάνει ελιγμούς γύρω από την τράτα τους.

Οπως λέει ο καπετάν Κώστας «Ήρθε πάνω μας αυτός, εμείς τραβούσαμε, μας έφερε βόλτα γύρω γύρω, ήταν δύο. Ο ένας ήταν πιο ανοικτά και μας έκανε βόλτα, σφύριζε, έκανε πήγε ξανάφυγε ξαναγύρισε, πάλι εμείς κανονικά και σηκώθηκε και έφυγε…. Φωνάξανε από το φυλάκιο πάνω γιατί αυτοί ξέρουν ελληνικά, μόλις είπε ότι έρχεται το πλωτό το δικό μας την αμολάει και φεύγει».

Από την Κάλυμνο στη Σάμο. Ο Γιάννης Σουλιώτης συνομιλεί με την υπεύθυνη ερευνών του ινστιτούτου Αρχιπέλαγος Αναστασία Μιλλιού για την υπεραλίευση, την πειρατική αλιεία των γειτόνων και όχι μόνο.

«Το ‘Αρχιπέλαγος’ τα τελευταία 25 χρόνια είναι ένας φορέας πεδίου με πέντε σκάφη, μια πολυεθνική διαεπιστημονική ομάδα πολύ δυναμικών ανθρώπων απ’ όλο τον κόσμο. Καταγράφουμε τις αλλαγές στα οικοσυστήματα, τα σπάνια είδη. Είναι τρομακτικό. … Σάμος, Ικαρία, Πάτμος, Βόρειο Αιγαίο, οι ψαράδες πλέον σε κάθε λιμάνι, τους μετράμε στα δάχτυλα… Με εξαίρεση την Κάλυμνο και δύο-τρία άλλα νησιά που έχουν ακόμα έντονη αλιευτική δραστηριότητα… Πλέον δεν θα έχουμε ψαράδες. Οι τελευταίοι που έχουν μείνει ή μεγαλώνουν και αποσύρονται ή περιμένουν να ανοίξει το επόμενο πρόγραμμα επιδότησης καταστροφής σκαφών για να φύγουν και αυτοί από το επάγγελμα.» λέει η κα Μιλλιού.

Πηγή: https://www.newsbeast.gr

Di-zine clothing

Ιστορικό

Θρακική Αγορά FB

Μedia Group

Ο Ποπολάρος