ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εικονική ανταλλαγή μαθητών του ΓΕΛ Ιάσμου με θέμα τον Ωκεάνιο/θαλάσσιο γραμματισμό

Με εικονική ανταλλαγή μαθητών ολοκληρώθηκε το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ SWAM του Γενικού Λυκείου Ιάσμου που ξεκίνησε τη σχολική χρονιά 2018-2019 και συμμετείχαν σχολεία από τη Δανία, την Ελλάδα, την Ισπανία και την Πορτογαλία.

Το πρόγραμμα είχε ως στόχο την ευαισθητοποίηση της μαθητικής κοινότητας για την αειφόρο διαχείριση των υδάτων. Οι μαθητές κατά τη διάρκεια του προγράμματος ενεπλάκησαν σε δραστηριότητες ευαισθητοποίησης όπως είναι η διερεύνηση των επιπτώσεων της εξόρυξης χρυσού στον υδροφόρο ορίζοντα, η μέτρηση της ποσότητας νερού που καταναλώνεται κατά τη διάρκεια των καθημερινών δραστηριοτήτων, η καταγραφή συμβουλών για τον περιορισμό της σπατάλης του καθαρού, πόσιμου νερού, η παρουσίαση των μορφών της ρύπανσης και μόλυνσης του θαλάσσιου περιβάλλοντος, η δημιουργία αφισών, ο καθαρισμός παραλιών κά.

Λόγω της απαγόρευσης των σχολικών εκδρομών που τα προληπτικά μέτρα για τον περιορισμό της πανδημίας Covid-19 επέβαλαν, δεν κατέστη εφικτό να πραγματοποιηθεί η τελευταία προγραμματισμένη δια ζώσης ανταλλαγή μαθητών στην Ισπανία. Επειδή διανύαμε την περίοδο παράτασης του έργου, για την ολοκλήρωση του προγράμματος αποφασίστηκε από τους εταίρους η υλοποίηση εικονικής ανταλλαγής μαθητών με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών τους. Από το ΓΕΛ Ιάσμου συμμετείχαν η διευθύντρια του σχολείου Βάγια Σερέτη που είναι και υπεύθυνη υλοποίησης του σχεδίου και οι καθηγήτριες του σχολείου Ευφροσύνη Ανδρεαδάκη και Σιδερούλα Ραχμανίδου.

Η εικονική ανταλλαγή διεξήχθη στις 2,  4 και 9 Ιουνίου με θέμα τον ωκεάνιο γραμματισμό (ocean literacy). Οι μαθητές την πρώτη ημέρα, αφού συστήθηκαν, ανέλαβαν να παρουσιάσουν στην ολομέλεια τις βασικές αρχές του ωκεάνιου γραμματισμού ελέγχοντας την κατανόηση στο τέλος κάθε παρουσίασης με ένα παιχνίδι ερωτήσεων kahoot που οι ίδιοι είχαν ετοιμάσει, ενθαρρύνοντας τη μεταξύ τους αλληλεπίδραση. Τη δεύτερη ημέρα είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν ομιλία της Ana Filipa Bessa, ειδικού σε θέματα προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος  του κέντρου Faculdade de Ciências e Tecnologia του Πανεπιστημίου Coimbra. Οι μαθητές προβληματίστηκαν από κοινού για τον κίνδυνο που η ύπαρξη μικροπλαστικών στη θάλασσα προξενεί , υπέβαλαν ερωτήσεις και συνομίλησαν μαζί της για τους  τρόπους αντιμετώπισης. Την τρίτη ημέρα το θέμα ήταν «Ζώντας κοντά στη θάλασσα» και οι μαθητές χωρίστηκαν σε μικρές υποομάδες (breakout sessions) στη διαδικτυακή πλατφόρμα της τηλεδιάσκεψης και αντάλλαξαν προσωπικές εμπειρίες και εικόνες από τις αγαπημένες τους θάλασσες, έπαιξαν εκπαιδευτικά παιχνίδια (escape rooms), έλυσαν κουίζ και συζήτησαν τις δικές τους προοπτικές, πάντα με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών τους.  Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με το σύνθημα: Για να προστατεύσουμε τον ωκεανό, πρέπει πρώτα να τον καταλάβουμε (To protect the ocean first we need to understand it).

Γνωρίζουμε βέβαια ότι τίποτε δεν μπορεί να συγκριθεί με μια φυσική, πραγματική ανταλλαγή μαθητών και ελπίζουμε όλα να εξελιχθούν κατ’ ευχήν και να είμαστε σε θέση με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς να υλοποιήσουμε τις προγραμματισμένες εκπαιδευτικές επισκέψεις στο πλαίσιο των υπολοίπων ευρωπαϊκών σχεδίων μας. Ωστόσο στην παρούσα χρονική στιγμή  θεωρούμε πως με την αξιοποίηση των ψηφιακών μέσων η εικονική αυτή ανταλλαγή διευκολύνοντας τη διαπολιτισμική επικοινωνία και συνεργασία συνδύασε τη βίωση μιας σημαντικής διαπολιτισμικής εμπειρίας με την κατανόηση ενός επίκαιρου περιβαλλοντικού θέματος.  Μέσω της συμμετοχής τους οι μαθητές αφενός ενημερώθηκαν και προβληματίστηκαν για την προστασία των θαλασσών και αφετέρου ανέπτυξαν εγκάρσιες δεξιότητες που ενισχύουν την ακαδημαϊκή τους επιτυχία, όπως είναι οι διαπολιτισμικές δεξιότητες, οι δεξιότητες επικοινωνίας, η εμπιστοσύνη, η περιέργεια και η αυτο-αποτελεσματικότητα.

Di-zine clothing

Ιστορικό

Θρακική Αγορά FB

Μedia Group

Ο Ποπολάρος