Ερώτηση Ιλχάν Αχμέτ Προς Υπουργό Εξωτερικών, Υποδομών- Μεταφορών & Δικτύων με ΘΕΜΑ: Αναβάθμιση και διέλευση Τουριστικών Λεωφορείων από τον συνοριακό Σταθμό Νυμφαίας-Μακάζα
Ο Συνοριακός Σταθμός Νυμφαίας-Μακάζα, λειτουργεί από τον Σεπτέμβριο του 2013 στο νομό Ροδόπης, αποτελεί ένα έργο το οποίο χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ανήκει στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα και το άνοιγμα του υπήρξε διαχρονικό αίτημα των κατοίκων της Θράκης για πολλές δεκαετίες.
Ο κάθετος άξονας 75 της Εγνατία Οδού «Κομοτηνή – Νυμφαία – Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα» δια μέσου του βελτιωμένου υφιστάμενου οδικού δικτύου της περιοχής συνδέεται με την Κομοτηνή και την Εγνατία Οδό. Ο κάθετος άξονας 75 αποτελεί μέρος του πανευρωπαϊκού άξονα ΙΧ και συνδέει την Εγνατία Οδό με το συνοριακό σταθμό Μάκαζα και το κύριο οδικό δίκτυο της Βουλγαρίας. Η ολοκλήρωση της κατασκευής του άξονα αποτέλεσε έργο προτεραιότητας σε εθνικό επίπεδο, καθώς συμβάλλει στη σύνδεση της Βόρειας Ελλάδας με τις Βαλκανικές χώρες και στην αύξηση της προσπελασιμότητας των περιοχών που διατρέχει ενισχύοντας την εθνική αναπτυξιακή στρατηγική στον τομέα των μεταφορών.
Τεσσεράμισι (4,5) σχεδόν εκατομμύρια άνθρωποι διήλθαν μέσω του τελωνείου Νυμφαίας-Μακάζα μέχρι σήμερα και σύμφωνα με όλα τα υπάρχοντα στοιχεία η τάση θα συνεχίσει να είναι αυξητική και τα επόμενα χρόνια.
Το Πρωτόκολλο Διμερούς Συμφωνίας Ελλάδος-Βουλγαρίας για την κατασκευή του οδικού άξονα Κομοτηνή/Νυμφαία-Μακάζα, υπεγράφη το 1998.
Το 2013, λίγο πριν το άνοιγμα της Νυμφαίας, της ταχύτερης διόδου μεταξύ Ελλάδας και Βαλκανικής ενδοχώρας, η ανταλλαγή ρηματικών διακοινώσεων μεταξύ των δύο χωρών προέβλεπε τη διέλευση επιβατηγών οχημάτων μέχρι εννέα θέσεων και φορτηγών μέχρι 3,5 τόνων, προσωρινά και δοκιμαστικά για έξι μήνες, καθώς και την υποχρέωση της βουλγαρικής πλευράς για κατασκευή γεφυροπλάστιγγας, καθεστώς που υποτίθεται ότι θα άλλαζε, με σκοπό την απελευθέρωση της διέλευσης λεωφορείων και οχημάτων άνω των 3,5 τόνων, με νέα ανταλλαγή ρηματικών διακοινώσεων μετά την παρέλευση του εξαμήνου. Ωστόσο κάτι τέτοιο δεν συνέβη ποτέ.
Το τοπίο των ελληνοβουλγαρικών αξόνων από Έβρο μέχρι και Σέρρες, έχει defacto διαμορφωθεί ως εξής: «Τρεις, χιλιομετρικά ισομοιρασμένοι, κύριοι κάθετοι άξονες (Σέρρες/Προμαχώνας-Σαντάνσκι, Ξάνθη/Εχίνος-Παμπόροβο, Ορμένιο-Σβίλεγκραντ), και δύο δευτερεύοντες (Δράμα/Εξοχή-Ίλιντεν, Κομοτηνή/Νυμφαία-Μακάζα). Το πλάνο αυτό αδικεί την Νυμφαία.
Από τον συγκεκριμένο δρόμο Κομοτηνή/Νυμφαία-Μακάζα, που συνδέει επί της ουσίας όλη την ελληνική επικράτεια με την ενδοχώρα των Ανατολικών Βαλκανίων (οδηγεί στο Βουκουρέστι σε έξι ώρες), αλλά και την Ανατολική Ευρώπη, καταγράφονται ετησίως τουλάχιστον 3 εκ. αφίξεις με Ι.Χ. επιβατηγά αυτοκίνητα. Χωρίς κανέναν προφανή λόγο -και πάντως χωρίς να έχει ανακοινωθεί κάτι-παρά το γεγονός ότι σας είχα απευθύνει παρόμοια ερώτηση ήδη από τις 29-2-2016- συνεχίζεται η απαγόρευση της διέλευσης λεωφορείων και φορτηγών άνω των 3,5 τόνων. Τότε, είχατε μεταφέρει το συνολικό βάρος της ευθύνης στην βουλγαρική πλευρά.
Αντιθέτως, ελεύθερη είναι η διέλευση λεωφορείων από τον κάθετο άξονα Ορμενίου-Σβίλεγκραντ, ενώ κάτι αντίστοιχο θα συμβεί και στον κάθετο άξονα Ξάνθης/Εχίνου/Δημαρίου-Ρουντόζεμ/Παμπόροβο, από όπου θα εξυπηρετείται από την πλευρά της Βουλγαρίας μόνο ο νομός του Σμόλιαν, πληθυσμού 120.000 κατοίκων, ενώ από την πλευρά της Ελλάδας θα διευκολυνθούν οι χιλιάδες επισκέπτες του χιονοδρομικού κέντρου του Παμπόροβο, όχι μόνο Έλληνες, αλλά και ξένοι, που σύμφωνα με τους σχεδιασμούς των Βουλγάρων θα προσελκυστούν με πτήσεις τσάρτερ μέσω του αεροδρομίου Μέγας Αλέξανδρος της Καβάλας.
Στον μεθοριακό σταθμό Νυμφαίας-Μακάζα, οι Βούλγαροι τελωνειακοί υπάλληλοι και αστυνομικοί, δημιουργούν αδικαιολόγητες καθυστερήσεις, αφού ζητούν από τους Έλληνες ταξιδιώτες, εκτός από ταυτότητα για έλεγχο ταυτοπροσωπίας και άδεια κυκλοφορίας και δίπλωμα οδήγησης, που αποτελούν αστυνομικό-τροχονομικό έλεγχο τον οποίον όμως έχουν τη δυνατότητα να ασκήσουν εκτός μεθοριακού σταθμού. Αστυνομικός-τροχονομικός έλεγχος δεν διενεργείται σε μεθοριακό σταθμό καμιάς χώρας του κόσμου, και προδήλως η Ελλάδα θα μπορούσε να απαιτήσει να μη συμβαίνει και στον σταθμό Νυμφαίας/Μακάζα.
Η ιεράρχηση των κάθετων αξόνων και των μεθοριακών σταθμών δεν έχει θεσμική ισχύ. Τα πράγματα εξελίσσονται και αλλάζουν. Υπάρχει η ψυχρή πραγματικότητα, υπάρχει το GPS, υπάρχουν οι υφιστάμενοι δρόμοι, το υφιστάμενο ανάγλυφο, οι υφιστάμενες πόλεις, οι υφιστάμενες υποδομές. Υπάρχει μια καλύτερη γνώση της πραγματικότητας. Γιατί πρέπει να μείνουμε εγκλωβισμένοι σε αποφάσεις ή σκέψεις του παρελθόντος που μπορεί να υπέκρυπταν και άλλες σκοπιμότητες ή ακόμη και αδικαιολόγητες σήμερα εσωστρέφειες;
Με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο, ένα ΙΧ επιβατηγό, από τη Φιλιππούπολη στον Ανατολικό Κόμβο της Κομοτηνής στην Εγνατία Οδό, χρειάζεται 2 ώρες και 10 λεπτά. Σε 4 ώρες και 15 λεπτά, ο επιβάτης της Φιλιππούπολης, μέσω Νυμφαίας-Μακάζα, θα φτάσει στη Θεσσαλονίκη· αν προτιμήσει, δε, τη διαδρομή μέσω Σόφιας-Προμαχώνα, θα χρειαστεί περισσότερο από 5 ώρες και 30 λεπτά.
Ενδεικτικές αποστάσεις και χρόνοι από/προς Κομοτηνή: Κίρτζαλι: 70 χιλιόμετρα, 50 λεπτά, Χάσκοβο: 120 χιλιόμετρα, 1 ώρα και 30 λεπτά, Ντιμίτροβγκραντ: 140 χιλιόμετρα, 1 ώρα και 45 λεπτά, ΣτάραΖαγόρα: 178 χιλιόμετρα, 2 ώρες και 10 λεπτά, Φιλιππούπολη (μέσω Ντιμίτροβγκραντ): 185 χιλιόμετρα, 2 ώρες, Σλίβεν: 245 χιλιόμετρα, 3 ώρες, Γιάμπολ: 267 χιλιόμετρα, 3 ώρες και 10 λεπτά, Σόφια: 322 χιλιόμετρα, 3 ώρες και 30 λεπτά, Μπουργκάζ (μέσω ΣτάραΖαγόρα): 345 χιλιόμετρα, 3 ώρες και 45 λεπτά, Ρούσε (γέφυρα Δούναβη): 400 χιλιόμετρα, 5 ώρες και 30 λεπτά, Βουκουρέστι ( Ρουμανία): 465 χιλιόμετρα, 6 ώρες
Μετά τα παραπάνω ερωτάσθε:
Α) Υπάρχουν σήμερα ζητήματα σε εκκρεμότητα που εμποδίζουν την παροχή άδειας διέλευσης τουριστικών λεωφορείων από την συνοριακή διάβαση της Νυμφαίας-Μακάζα και αν ναι ποια είναι αυτά;
Β) Υπάρχει σχεδιασμός για να δοθεί στην δημοσιότητα συγκεκριμένη ημερομηνία κατά την οποία θα αρθεί η απαγόρευση διέλευσης τουριστικών λεωφορείων από το τελωνείο της Νυμφαίας-Μακάζα και ποια θα είναι αυτή, ενόψει και της έναρξης της τουριστικής περιόδου ;
Ο ερωτών βουλευτής
Ιλχάν Αχμέτ από «Δημοκρατική Συμπαράταξη»