ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Στη Βουλή συζητήθηκε η επίκαιρη ερώτηση του Δημήτρη Χαρίτου για την διαφοροποίηση των επενδυτικών κινήτρων στη Θράκη

Στη Βουλή συζητήθηκε η επίκαιρη ερώτηση του Δημήτρη Χαρίτου για την διαφοροποίηση των επενδυτικών κινήτρων στη Θράκη

  • Καμία απάντηση από τον αν. υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων με ποια αντικειμενικά κριτήρια έγινε διαφοροποίηση των επενδυτικών κινήτρων στη Θράκη
  • Η κυβέρνηση αναλαμβάνει τεράστιες πολιτικές ευθύνες για τον κίνδυνο να υπονομευθεί η ισόρροπη ανάπτυξη της Θράκης και να διευρυνθούν οι οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες

Στην επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Ροδόπης ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Δημήτρη Χαρίτου για τη διαφοροποίηση των επενδυτικών κινήτρων ανάμεσα στις ΠΕ της Θράκης στον Αναπτυξιακό Νόμο 4887/2022, απάντησε σήμερα στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης.

Ο βουλευτής κος Χαρίτου απευθυνόμενος στον αν. υπουργό του σημείωσε αρχικά ότι «η ανάπτυξη της Θράκης, περιοχή με το χαμηλότερο κατά κεφαλήν ΑΕΠ της χώρας, προφανώς δεν εξαρτάται μόνο από τα επενδυτικά κίνητρα, αλλά από ένα σύνολο δημόσιων πολιτικών για τον μετασχηματισμό του παραγωγικού της δυναμικού, τη μετάβαση στην οικονομία της γνώσης, στην ύπαρξη βιομηχανικής πολιτικής, στην ενίσχυση της δημόσιας διοίκησης. Δημόσιες πολιτικές που σήμερα είναι ζητούμενο γιατί δεν έχετε ως κυβέρνηση.

Αλλά εσείς και με τα διαφοροποιημένα επενδυτικά κίνητρα ανάμεσα στους Νομούς της Θράκης, στον πρόσφατο αναπτυξιακό νόμο, τον 4887, έρχεστε να δημιουργήσετε πρόσθετα προβλήματα.

Αναφέρομαι συγκεκριμένα στις ρυθμίσεις όπου τα ποσοστά των αμέσων επιχορηγήσεων είναι στο 60% στην Π.Ε. Έβρου, ενώ μειώνεται στο  30% σε Ροδόπη και Ξάνθη, με το υπόλοιπο ποσοστό να είναι οι έμμεσες ενισχύσεις. Όπως επίσης τα επενδυτικά σχέδια που θα υλοποιούνται στον Έβρο θα λαμβάνουν επιπρόσθετα προσαύξηση στη βαθμολογία 10% έναντι 5% σε Ροδόπη και Ξάνθη».

Ο βουλευτής είπε με έμφαση ότι «μέχρι σήμερα σε όλους τους Αναπτυξιακούς Νόμους τα κίνητρα για επενδύσεις στη Θράκη ήταν ενιαία με βασικό κριτήριο να διασφαλίζεται η ισόρροπη ανάπτυξή της. Αντιμετωπιζόταν πάντα ως ένας ενιαίος χώρος αφού κοινά είναι τα διαρθρωτικά προβλήματα της οικονομίας της.

Στη Θράκη οι περιφερειακές ενότητες έχουν σχεδόν τα ίδια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, της μεγάλης απόστασης από τα αστικά κέντρα, τις ίδιες σοβαρές οικονομικές πιέσεις που δέχονται εξίσου από τα διαφορετικά οικονομικά περιβάλλοντα των βόρειων και ανατολικών γειτόνων μας.

Και ενώ τα χαρακτηριστικά είναι ενιαία, τα προβλήματα κατά βάση ίδια, γεννώνται σοβαρά ερωτήματα για ποιο λόγο στις ρυθμίσεις του Νόμου διαφοροποιούνται τα επενδυτικά κίνητρα ανάμεσα στους νομούς της Θράκης.

Ελπίζω να  αντιλαμβάνεστε τον κίνδυνο, οι διαφορετικές ταχύτητες ανάπτυξης ανάμεσα στις ΠΕ της Θράκης, να οδηγήσουν σε διεύρυνση των οικονομικών και κοινωνικών ανισοτήτων μεταξύ τους.

Σήμερα το κατά κεφαλήν ΑΕΠ είναι  στις 12.172 στον Έβρο, στις 10.478 στη Ροδόπη και στις 9.695 στη  Ξάνθη, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για την τριετία 2017-2019.

Είναι απολύτως δικαιολογημένες οι αντιδράσεις των Επιμελητηρίων και των παραγωγικών φορέων της περιοχής. Ενώ είναι άξιο απορίας πως προχωρήσατε σε τέτοιες ρυθμίσεις χωρίς μάλιστα να έχει γίνει καμία συζήτηση στο πλαίσιο της Διακομματικής Επιτροπής για την Ανάπτυξη της Θράκης και χωρίς να περιλαμβάνονται στο πόρισμα της».

Ο βουλευτής κος Χαρίτου ζήτησε από τον αν. υπουργό να εξηγήσει τους λόγους: Με ποια αντικειμενικά, αδιάβλητα, κριτήρια καθορίστηκαν τα διαφοροποιημένα ποσοστά των επενδυτικών κινήτρων ανάμεσα στους νομούς της Θράκης».

Στην απάντησή του ο αν. υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων κος Παπαθανάσης επικαλέστηκε μελέτες, που όμως δεν έχουν γίνει δημόσια γνωστές, που δείχνουν την ανάγκη διαφοροποίησης του Έβρου. Ενώ ο αν. υπουργός επέμεινε στην απάντησή του να κάνει αντιπολίτευση στην αντιπολίτευση αποφεύγοντας να απαντήσει με σαφήνεια με ποια αντικειμενικά κριτήρια καθορίστηκαν τα διαφοροποιημένα ποσοστά των επενδυτικών κινήτρων ανάμεσα στους νομούς της Θράκης.

Στην δευτερολογία του ο βουλευτής κος Χαρίτου τόνισε: «Σας άκουσα με πολύ προσοχή όταν είπατε για πρώτη φορά δόθηκαν επενδυτικά στη Θράκη. Υπήρξαν και στο παρελθόν επενδυτικά κίνητρα. Είναι ένα άλλο θέμα για συζήτηση πως αξιοποιήθηκαν για να υπάρχουν σήμερα κουφάρια στις ΒΙΠΕ. Για πρώτη φορά αυτό που έγινε είναι να διαφοροποιούνται τα κίνητρα ανάμεσα στους νομούς αποκλειστικά με ευθύνη της δικής σας κυβέρνησης. Σας ζήτησα να εξηγήσετε με ποια κριτήρια το κάνατε. Εσείς όμως αναφερθήκατε σε πολλά άλλα, κάνατε αντιπολίτευση στην αντιπολίτευση, αλλά για την ταμπακέρα δεν είπατε τίποτα.

Θα σας το πω πολύ καθαρά, αν ένας επενδυτής γνωρίζει ότι σε μία περιοχή θα έχει 60% άμεσες επιχορηγήσεις, ζεστό χρήμα, και σε άλλες περιοχές θα έχει 30%. Αν ξέρει ότι στην πρώτη περιοχή θα έχει επιπρόσθετα μπόνους 10% για να εγκρίνει το επενδυτικό του σχέδιο, ενώ σε άλλες περιοχές θα έχει 5%, ποια νομίζετε ότι θα είναι η τελική επιλογή του; Προφανώς θα καταλάβαινα τα διαφορετικά κίνητρα αν μιλάγατε μόνο για το Βόρειο Έβρο, μία πράγματι υποβαθμισμένη περιοχή, δε μιλάτε όμως μόνο γι’ αυτό. Αφήστε τις υπεκφυγές και τις προφάσεις εν αμαρτίαις, γιατί αντικειμενικά κριτήρια για τα διαφοροποιημένα κίνητρα δεν υπάρχουν, όπως επιβεβαιώσατε με την ομιλία σας.

Αυτό που υπάρχει, κατά την άποψή μου, είναι τα οικονομικά συμφέροντα φίλων σας, ένα λόμπι κυβερνητικών βουλευτών, που επηρεάζει τις αποφάσεις και τις προτεραιότητες της κυβέρνησης στη Θράκη. Όμως πρέπει να γνωρίζετε ότι αναλαμβάνετε τεράστιες πολιτικές ευθύνες για τον κίνδυνο να υπονομευθεί η ισόρροπη ανάπτυξη της Θράκης και να διευρυνθούν οι οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες».

Ο βουλευτής στις αναφορές του αν. υπουργού για τις ρυθμίσεις υπέρ της Θράκης σημείωσε: «μου δώσατε την εντύπωση ότι η Θράκη είναι έτοιμη να απογειωθεί. Σε ποιον τα λέτε αυτά; Ξέρουμε πολύ καλά ότι ο Αναπτυξιακός Νόμος είναι αθηνοκεντρικός για τις πολύ μεγάλες, κυρίως, επιχειρήσεις και όχι για την περιφερειακή ανάπτυξη και τις μικρές επιχειρήσεις. Ας μην κοροϊδευόμαστε η βιωσιμότητα των επενδυτικών σχεδίων και η χρηματοδότηση από τον Αναπτυξιακό Νόμο θα περάσουν όλα μέσω του τραπεζικού συστήματος, στο οποίο δεν έχουν μικρή πρόσβαση οι επιχειρήσεις».

Σε άλλο σημείο της δευτερολογίας του ο βουλευτής έθεσε το ερώτημα: «στις επιλέξιμες δαπάνες, εκτός των περιφερειακών καθεστώτων, γιατί δε βάλατε κριτήρια για την χορήγηση ενισχύσεων ανάλογα με το επίπεδο της κάθε Περιφέρειας; Τι δεν αντιλαμβάνεστε, ότι τα περισσότερα επενδυτικά σχέδια για τις μεγάλες επιχειρήσεις θα γίνουν στην Περιφέρεια της Αττικής από μεγάλες, κυρίως, επιχειρήσεις; Δυστυχώς η πραγματικότητα που βιώνει η μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα είναι πολύ διαφορετική από την εικόνα που επιχειρεί να εμφανίσει η κυβέρνησή σας. Ασφυκτιά λόγω της ενεργειακής κρίσης και όπως φαίνεται οι πιέσεις θα ενταθούν, υποφέρει λόγω της έλλειψης ρευστότητας από τον αποκλεισμό της από το τραπεζικό σύστημα. Προβλήματα που είναι πιο έντονα στη Θράκη και εσείς τα περιπλέκεται περισσότερο με τις εν λόγω ρυθμίσεις».

Τέλος ο βουλευτής απαντώντας στον αν. υπουργό ανέφερε: «σταματήστε να ευφυολογείτε. Φέρατε αιφνιδιαστικά την τροπολογία στο άρθρο 30, που είχε ρυθμίσεις για ενισχύσεις και κίνητρα στην Περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας λόγω της απολιγνιτοποίησης. Σε αυτό το άρθρο εντάξατε αιφνιδιαστικά την τροπολογία για τη Θράκη, που προφανώς δεν ήταν δυνατόν να μην ψηφιστεί το άρθρο 30 που αφορούσε αυτές τις συγκεκριμένες περιοχές».

 

Di-zine clothing

Ιστορικό

Θρακική Αγορά FB

Μedia Group

Ο Ποπολάρος